Şeker hastasında göz muayenesi 6 ayda bir tekrarlanmalı 07.10.2012

Diyabeti olanların, geri dönüşü olmayan görme kayıpları yaşamamak için kan şekeri kontrolünü sağlamaları ve düzenli doktor kontrollerine gitmeleri gerekiyor. Göz Hastalıkları Uzmanı Op. Dr. Uğur Ünsal, insülin kullanan hastaların 3-6 ayda bir göz muayenesi olmaları gerektiğini söylüyor

Batıgöz Göz Sağlığı Dal Merkezi’nden Göz Hastalıkları Uzmanı Op. Dr. Uğur Ünsal, göz sağlığını korumak isteyen şeker hastaları için hayati önem taşıyan dört önerisini şöyle sıralıyor:
* Kan şekerinizi kontrol altında tutun.
* Göz hekiminize düzenli olarak kontrole gidin.
* Katarakt ameliyatında mutlaka kaliteli mercek tercih edin.
* Doktorunuz öneriyorsa vitrektomi ameliyatından korkmayın.
-Göz arkasında oluşan kanamaların nedeni nedir?
Göz arkasında oluşan kanamalar, en sık olarak diyabette, yani şeker hastalığında görülür. Bununla birlikte göze alınan darbeler ve gözün arkasında oluşan enfeksiyonlar da bu kanamalara neden olabilir.
-Gözün arkasındaki kanama, hangi şikayetlerle kendini gösterir?
Normalde karşıya baktığımız zaman her şeyi pırıl pırıl ve net görürüz. Bir anda gözümüzün önünde renkli cisimler veya kahverengi tozlar uçuşmaya başlaması, gözün arkasında oluşan bir problemin habercisidir. Bu uçuşmaların başlamasından bir süre sonra kişi, görmesini tamamen de kaybedebilir.

BİR GÖZÜ KAPATINCA…
-Bazen bu tür durumlar tek bir gözde oluşuyor ve zamanında fark edilemiyor değil mi?

İyi gören göz, daima diğerinin kusurunu kapatır. Bu nedenle çoğu zaman hangi gözümüzün iyi görmediğinin farkına bile varmayız. Ancak bunu anlamanın pratik bir yolu var: Bir yere baktığınızda sağ gözünüzü kapatıp sol gözünüzle, veya sol gözünüzü kapatıp sağ gözünüzle baktığınız zaman hangi gözünüzün görmediğini daha iyi anlarsınız.
-Göz arkasındaki kanamalar nasıl tedavi edilir?
Bu kanamaların en sık görüldüğü şeker hastalarında tedavi aşamaları basamak basamaktır. Öncelikle hastanın kan şekerinin kontrol altına alınması esastır. Kan şekerinin 140-150’nin üzerine çıkmaması gerekir. Kişide 300’lerde giden bir kan şekeri var ise öncelikle bunun kontrol altına alınması şarttır. Hemoglobin A1C değerinin de 6.5 altında olması şart.
Kanama miktarı az ise, gözün arkasındaki kanayan damarlara lazer tedavisi yapılarak bu kanama ortadan kaldırılabilir. Lazere rağmen hastanın çok fazla kanaması var ise bir süre beklenir ve kan çekilmezse o kanın bir an önce temizlenmesi gerekir. Bunu da şöyle düşünmek lazım: Şeker hastalarında gözün arkasındaki görme tabakası, normal sağlıklı bir insanın görme tabakasına göre çok daha hassastır. O yüzden bu kan, şeker hastalarına daha fazla zarar verir ve temizlenmesi çok önemlidir. Bu kan temizliği de “vitrektomi” adı verilen ameliyatla olur. Vitrektomi, eskiden dikişli yapılan bir ameliyattı. Son yıllarda dikişsiz olarak yapılıyor ve hastalar hemen ertesi günü daha rahat görmeye başladıkları için mutlu oluyorlar.

KANAMA TEMİZLENİR
-Vitrektomi ameliyatı ne sağlıyor?

Vitrektominin avantajlarından bir tanesi, oluşan kanamaların çok iyi temizlenmesini sağlamasıdır.